بیوگرافی سید علی اصغر دستغیب

ساخت وبلاگ

بیوگرافی سید علی اصغر دستغیب

علی اصغر دستغیب

سید علی اصغر دستغیب شیرازی مجتهد، فقیه شیعه و از اعضای مجلس خبرگان است. او از جمله کسانی است که روح‌الله خمینی در امور حسبیه و شرعیه به آن‌ها اجازه داد. وی از ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ طی حکمی از سوی علی خامنه‌ای، تولیت آستان شاه چراغ و محمد بن موسی را در شیراز بر عهده گرفت.او خویشاوند سید علی‌محمد دستغیب، دیگر نماینده مجلس خبرگان از استان فارس، است.

نام کامل : سید علی‌اصغر دستغیب شیرازی

نسب : با سی واسطه به علی ابن حسین

تاریخ تولد : ۴ آذر ۱۳۲۴

شیراز ایران

محل تحصیل : نجف – قم

محل زندگی : شیراز

شاگردان : حجج الاسلام والمسلمین جاوید، چوگانی، محقق و…

تالیفات : تقریرات بحث فقه و اصول، علائم البلوغ فی الذکر و الانثی، تنجیس المتنجس

زندگی

آیت الله سید علی اصغر دستغیب، فرزند “آیت الله سید علی اکبر دستغیب”، در ۴ آذرماه سال ۱۳۲۴ در شیراز متولد شد. پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه در شیراز به دلیل علاقه به تحصیلات حوزوی به حوزه شیراز رفت و دروس دورهٔ “مقدمات” و “سطح” را در شیراز گذراند و سپس برای تکمیل دروس حوزوی به قم عزیمت نمود.

وی به دلیل نزدیکی با دایی خود، “آیت الله شهید عبدالحسین دستغیب” در زمان مبارزات قبل از پیروزی انقلاب به مبارزه با رژیم پرداخت و با حمایت از امام خمینی(ره) و سخنرانی علیه رژیم چندین بار تبعید و زندانی شد. پس از پیروزی انقلاب نیز به نمایندگی از مردم شیراز در مجلس خبرگان رهبری حضور یافت که مهمترین مسئولیت سیاسی وی محسوب می‌شود.

خانواده

سید علی اصغر دستغیب، خواهر زاده شهید محراب “آیت الله عبدالحسین دستغیب” و از همراهان و همگامان ایشان در مبارزه علیه استبداد پهلوی می‌باشد.
آیت الله علی اصغر دستغیب، برادر “سید علی محمد دستغیب” از اعضای مجلس خبرگان رهبری به نمایندگی مردم شیراز است.

سید احمد رضا دستغیب، فرزند آیت الله سید علی اصغر دستغیب است؛ که نمایندگی مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، رئیس فراکسیون جوانان، رئیس کمیته سیاست داخلی مجمع تشخیص مصلحت نظام و … در کارنامه سیاسی وی دیده می‌شود.

مدارج تحصیلی

آیت الله سید علی اصغر دستغیب دوره ابتدایی را در دبستان “فرصت” گذراند و دوره متوسطه را در دبیرستان “شاهپور” که آن زمان از مدارس نمونه محسوب می‌شد با انتخاب رشتهٔ ریاضی طی کرد.

علاقه وی نسبت به روحانیت موجب شد بیش از همه تحت تأثیر شخصیت دایی خود یعنی “آیت الله شهید دستغیب” قرار بگیرد لذا پس از اخذ دیپلم به تحصیلات حوزوی مشغول شد و ضمن فراگیری دروس “مقدمات” و “سطح” معمولاً دروس خوانده شده را نیز تدریس می‌کرد.

پس از پایان دوره “سطح”، آیت الله دستغیب جهت تکمیل دروس حوزوی به قم عزیمت نمود و عمدتاً از کلاس درس”خارج اصول آیت الله میرزا هاشم آملی لاریجانی و “خارج فقه” “آیت الله العظمی گلپایگانی” استفاده کرد.

فعالیت های سیاسی قبل از پیروزی انقلاب

نخستین خاطرات سیاسی و سوابق مبارزاتی آیت الله سید علی اصغر دستغیب مربوط به شروع نهضت اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) در سال ۱۳۴۲ می‌باشد. وی از همان ابتدا که پیام‌های اولیه امام(ره) منتشر گردید تبعیت از دستورالعمل‌های رهبر انقلاب و انجام تکلیف الهی را مورد توجه قرار داد.

برگزاری جلسات شبانه علیه رژِیم در مساجد و انتشار اعلامیه ‏ها

اولین گامی که آیت الله علی اصغر دستغیب به همراهی بعضی از دوستان مؤمن و مبارز انجام داد تشکیل جلساتِ سرّی و فعالیت در رابطه با مجلس عمومی هفتگی مسجد جامع “عتیق” بود که از اقشار مختلف به ویژه علما و روحانیون تشکیل شده و اکثریت قریب به اتفاق روحانیت در آن حضور داشتند. در این جلسات “آیت الله شهید سید عبدالحسین دستغیب” منبر می‌رفت و علیه رژیم طاغوت و جنایات و اقدامات ضد اسلامی آن به طور مبسوط سخن می‌گفت.

از جمله اقدامات این گروه چاپ و انتشار عکس امام(ره) و اعلامیه‌های وی بود. به تدریج و با ادامه فعالیت‏ ها عناصر ساواک نیروهای فعال را شناسایی و تحت نظر و مراقبت شدید گرفته و در مواردی از آنها بازجویی و بازپرسی می‌کردند. سید علی اصغر دستغیب هم در آن ایام برای اولین بار به ساواک احضار شد و مورد بازپرسی و تهدید قرار گرفت.

به دنبال حوادث ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ و پدید آمدن جو اختناق، به تدریج توسط نیروهای انقلاب خصوصاً جوانان مبارز تماس‌های مخفی و جلسات سری در منازل برقرار گردید و آیت الله دستغیب غالباً در جلسات مزبور شرکت داشت. حاضرین در این جلسات، علاوه بر استفاده از قرآن، دعا، استماع سخنرانی از جریانات و حوادث تازه مطلع شده و با کتب و نشریات جدید و مفید آشنا می‌شدند و در مواقع لزوم هم، نوار سخنرانی یا پیام حضرت امام(ره) به سمع کسانی که در جلسه حضور داشتند می‌رسید. به پیشنهاد بعضی از دوستان در مسجد “حاج میرزا کریم” جلسه شبانه مخصوص جوانان را تشکیل دادند که به تدریج به صورت یکی از کانون‌های مبارزه علیه رژیم طاغوت در آمد.

آیت الله دستغیب، پس از رحلت “آیت الله حکیم” در خصوص مرجعیت امام خمینی(ره) تبلیغ وسیع و با شیوه مطلوب را آغاز کرد که این امر حساسیت عناصر رژیم را مضاعف ساخت. در همین برهه فعالیت وی در مسجد الرضا(ع) نیز آغاز گردید و با تجمع دانشجویان مسلمان و انقلابی به تدریج کانون دیگری برای مبارزه علیه رژیم طاغوت شکل گرفت؛ اما بار دیگر توسط کمیته هماهنگی ضد خرابکاری ساواک و شهربانی با هجوم سبعانه و وقیحانه نیمه شب به منزل آیت الله علی اصغر دستغیب، ایشان را دستگیر و به شهربانی بردند و در همان نیمه شب وی را به زیرزمین شهربانی منتقل و مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار دادند.

آیت الله دستغیب، پس از مراجعه از زندان، بار دیگر در مسجد الرضا(ع) به اقامه جماعت و برنامه‌های تبلیغی اشتغال یافت و این در حالی بود که به تدریج انقلاب اسلامی به مرحله اوج گیری نزدیک می‌شد و حوادث و رویدادها یکی پس از دیگری ملت را آگاه تر و مصمم تر و مبارزه علیه رژیم را داغتر و شعله ور تر می‌ساخت. جریان جشن هنر شیراز یکی از وقیح ترین مراسمی بود که همزمان با ماه مبارک رمضان به دستور دربار برگزار شد و مجریان آن کثیف ترین عناصر مزدور رژیم بودند.

او، در ۴ شهریورماه ۱۳۵۶، پس از نماز ظهر و عصر در مسجد الرضا(ع) خطاب به جمعیت کثیری که اغلب جوان و دانشجو بودند، سخنان شدید اللّحنی علیه برنامه‌های ضد دینی دستگاه حکومتی ایراد کرد و در پایان مجلس مأمور شهربانی در حالی که بیانات ایشان را ضبط کرده بود با مواجه با خشم حاضرین و با از دست دادن نوار ضبط صوت از دستگیری آیت الله دستغیب ناتوان ماند.

در آذرماه سال ۱۳۵۶، آیت الله سید علی اصغر دستغیب  دستگیر و به زندان “عادل آباد” منتقل و حدود ۱ ماه زندانی و سپس از طریق دادسرا آزاد شد. همزمان با انتشار مقاله توهین آمیز روزنامه اطلاعات علیه حضرت امام(ره) و شهادت عده‌ای از مردم شهر قم، در مجلس یادبود یکی از دانشجویان در مسجد الرضا(ع) سخنان اعتراض آمیزی نسبت به حوادث جاری ایراد کرد.

دیدار با رهبر معظم انقلاب در تبعید

آیت الله دستغیب، در ۲ اسفندماه ۱۳۵۶ توسط عوامل رژیم دستگیر و به “سراوان” واقع در سیستان و بلوچستان تبعید شد. وی در طول اقامت اجباری در سراوان با وجود اقلیت بسیار محدود اهل تشیع، در مسجد و منازل برای عموم و در مهدیه برای کودکان و نوجوانان جلسات ارشادی تشکیل داد و در همان ایام به طور مخفیانه و با لباس مبدل به ایرانشهر رفت و با رهبر معظم انقلاب که در آنجا تبعید بودند ملاقات کرد و در ۱۷ مردادماه سال ۱۳۵۷ از “سراوان” به “بندر لنگه” منتقل شد و در بندر لنگه به فعالیت‌های مبارزاتی و ارشادی خود ادامه داد؛ بدین ترتیب که در یکی از مساجد اقامه جماعت نموده و سخنرانی می‌کرد.

پس از اتمام دوران تبعید هنگام ورود به شیراز مورد استقبال نیروهای مؤمن و انقلابی واقع شد و با اعلام تصمیم امام(ره) بر مراجعه به ایران به همراه جمعی از دوستان جهت استقبال به تهران عزیمت کرد و به همراه دیگر روحانیون مبارز از سراسر کشور در تحصن مسجد دانشگاه تهران شرکت نمود و در ۱۲ بهمن‌ماه ۱۳۵۷ در مراسم استقبال از امام خمینی(ره) شرکت کردند.

مسئولیت ها و سوابق

نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادوار اول، سوم و چهارم به نمایندگی از مردم شیراز

تولیت آستان مطهر احمد بن موسی(ع) از سال ۱۳۹۲

فعالیت‏‏ های سیاسی پس از پیروزی انقلاب

آیت الله علی اصغر دستغیب بعد از پیروزی انقلاب به عضویت در کمیتهٔ هماهنگی و نظارت بر کار سازمان‌ها و ادارات درآمد و در سال ۱۳۶۱ در جریان انتخابات نخستین دوره مجلس خبرگان رهبری، از سوی مردم فارس به عضویّت مجلس خبرگان انتخاب شد که این عضویت در ادوار سوم و چهارم نیز ادامه داشت.

خاطره‌ای از انتخاب آیت الله خامنه ای به عنوان رهبر انقلاب

آیت الله علی اصغر دستغیب در خصوص انتخاب آیت الله خامنه ای به عنوان رهبر انقلاب چنین می‌گوید: «از دوره ۸ ساله خبرگان اوّل، خاطرات به یادماندنی زیاد است، امّا هیچ کدام به اندازه دو واقعه تاریخی ارتحال بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی(ره) و انتخاب حضرت آیت اللّه خامنه ای به عنوان رهبر معظّم انقلاب اسلامی حایز اهمّیّت نبوده است. واقعه اوّل، بسیار غم انگیز و دردناک بود به حدّی که روز رحلت پیامبر عظیم الشّأن را تداعی می‌نمود. گرد و غبار اندوه جان کاه بر چهره امت نشست و آتش سوزان فراق دل و جان ملتی را سوخت و هم زمان اضطراب و دغدغه فقدان امام(ره) و خلأ وجودی آن محبوب دل‌ها و قوّت قلب‌ها سراسر میهن اسلامی را فراگرفت.

امّا از آن جا که وعده الهی حق است به فاصله حدود دوازده ساعت شاهد واقعه دوم، یعنی ظهور آیتی از آیات الهی و بروز یکی از امدادهای غیبی بودیم و حقّانیّت آیه‌های نور را لمس کردیم.

پس از قرائت وصیّت نامه حضرت امام(ره) به وسیله آیت اللّه خامنه ای که حال و هوای توصیف نشدنی در مجلس ایجاد کرد، بحث در مورد رهبری آغاز شد. با توجّه به این که بازنگری قانون اساسی در دست انجام بود و هنوز به مرحله نهایی نرسیده و تصویب نشده بود و متن قبلی قانون اساسی، یعنی رهبر یا شورای رهبری هم چنان به قوّت خود باقی بود، لذا ابتدا راجع به شورای رهبری بحث‌هایی مطرح و پیشنهادات ارائه می‌شد که معمولاً ترکیبی از رؤسای سه قوّه (حضرات آیات: خامنه ای، هاشمی و اردبیلی) به اضافه یادگار امام قدّس سرّه حاج احمد آقا و آیت اللّه مشکینی بود. در این بین نسبت به اصل شورایی بودن رهبری رأی گیری به عمل آمد و با اکثریّت قاطع رد شد. بر حسب ظاهر شرایط دشوارتر گردید و هر کس چیزی می‌گفت. مدتی گذشت ناگهان در بین بحث‌ها نام آقای خامنه ای به صورت آرام و پراکنده مطرح شد و رفته رفته بالا گرفت و گسترش یافت.

دقیقاً نمی‌دانم از کجا شروع شد، امّا این را می‌دانم از هر کجا بود دستی از غیب و امدادی از باطن که جز خدا و امام زمان(عج) نبود، آن را حمایت می‌کرد، به سرعت گره‌ها گشوده شده و کارها پیش می‌رفت، گویی خداوند سکینه و آرامش را بر دل مؤمنان نازل می‌فرمود. در حالی که همه در انتظار بودند بعضی خاطره‌ها به اذهان آمد که مربوط به کلمات امام(ره) در باره آیت اللّه خامنه ای بود؛ از جمله نقل قول از حاج احمد آقا شد که وقتی امام(ره) فیلم بازدید آیت اللّه خامنه ای از کره شمالی را مشاهده می فرمودند در حالی که مسئولان و مردم آن کشور به استقبال آمده بودند امام(ره) با رضایت و مسرّت فرمودند: «آقای خامنه ای برای رهبری شایسته‌اند». دیگر آن که آقای هاشمی رفسنجانی نقل کردند: «در جریان عزل آقای منتظری من و دیگر دوستان خدمت امام قدّس سرّه عرض کردیم برای این منظور، دیگر کسی را نداریم. امام(ره) فرمودند: «چرا دارید، مثلاً آقای خامنه ای.»

حاصل آن که پس از مقداری بحث و گفت وگو رأی گیری به عمل آمد و با اکثریّت قاطع و قریب به اتفاق اعضا، مجلس خبرگان آیت اللّه خامنه ای را به عنوان رهبر انتخاب نمودند…»

تأسیس مراکز دینی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تأکید امام(ره) مبنی بر توجه و اهتمام نسبت به حوزه‌های علمیه، آیت الله علی اصغر دستغیب به تأسیس حوزه علمیه “رضویه” شیراز اقدام نمود.

انتصاب به عنوان تولیت حرم مطهر احمد بن موسی(ع)

حضرت آیت الله خامنه ای بعد از سالها خدمت آیت الله سید محمد مهدی دستغیب، طی حکمی در اسفتدماه ۱۳۹۲، حجت الاسلام سید علی اصغر دستغیب را به عنوان تولیت جدید حرم مطهر حضرت احمد بن موسی (ع) منصوب کردند.

متن حکم رهبر  معظم انقلاب  در انتصاب آیت الله سید علی اصغر دستغیب
«بسمه تعالی
جناب حجه الاسلام و المسلمین آقای حاج سید علی اصغر دستغیب دامت افاضاته
با قدردانی و تشکر از جناب حجه الاسلام آقای حاج سید مهدی دستغیب دامت افاضاته که سالیانی به تولیت حرم مطهّر حضرت احمد بن موسی
علیهم السلام معروف به شاه چراغ مفتخر بودند، جنابعالی را به تولیت امور مجموعه آن بارگاه بلندآستان که سومین حرم اهل بیت علیهم السلام در کشور عزیزمان به شمار می رود منصوب می کنم.
پایگاه معنوی و روحانی آن مرقد تابناک در شیراز همواره مایه ی لطف و صفای معنوی در آن خطه فرزانه پرور و قبله امید و آرامش برای آن مردم عزیز و دیگر ارادتمندان اهل بیت علیهم السلام از سراسر کشور بوده و شایسته اهتمام بیش از پیش است.
از خداوند متعال توفیقات جنابعالی و دیگر دست اندرکاران آن بارگاه مقدس را مسألت می نمایم.
سید علی خامنه ای
۱۴ اسفندماه ۱۳۹۲»

آثار و تألیفات

تقریرات بحث فقه و اصول
رساله‌ای تحقیقی تحت عنوان “ علائم البلوغ فی الذکر و الانثی”
رساله تحت عنوان “ تنجیس المتنجس ”
رساله تحت عنوان “نفس مطمئنه”
رساله تحت عنوان “مرآه الحق”

ولایت فقیه از نگاه آیت الله دستغیب

آیت الله سید علی اضغر دستغیب طی سخنانی در تاریخ ۸ مهرماه سال ۱۳۸۸ و در مراسم آغاز سال تحصیلی در جمع طلاب مدرسه علمیه “رضویه” ولایت فقیه را مورد حمایت قرار داد و گفت: «اکنون صریحاً اعلام می‌داریم که ضدیت با نظام و اصل ولایت فقیه و رهبری را به شدت محکوم می‌کنیم و لکن  انتقاد سازنده از دولت و نصیحت و خیر خواهی نسبت به مسئولین را تقابل با نظام ندانسته بلکه از وظائف آحاد ملت، به ویژه نخبگان می‌دانیم.

اصل محوری ولایت فقیه تنها یک شعار نیست بلکه از باورهای دینی ما و شرط مشروعیت حکومت در عصر غیبت حضرت مهدی(عج) است از این رو در مجلس بررسی نهائی  قانون اساسی جمهوری اسلامی اصل ولایت فقیه به عنوان یکی از مهمترین اصول تصویب گردید و بر این اساس اعضاء مجلس خبرگان رهبری دوره اول بعد از رحلت حضرت امام، در اجلاس فوق العاده با رأی قاطع خود، آیت الله خامنه ای را برای این مسئولیت حساس و خطیر انتخاب کردند و رهبر معظم انقلاب با اتکا به خداوند متعال و عنایات حضرت ولی عصر(عج)، انقلاب اسلامی و نظام منبعث از آن را رهبری و هدایت نموده‌اند.

توصیه به فراجناحی بودن و پرهیز از افراطی گری

هرگز در جناح‌های سیاسی الزامی به ورود نداریم و به شدت از افراطی گری پرهیز داریم. هر شخصی آزاد است که تفکر صحیح و منطقی جناحی بدون هرگونه گرایش افراطی داشته باشد، هرچند توصیه ما به طلاب و روحانیون این است که فرا جناحی بوده و شمول خود را نسبت به عموم مردم حفظ نمایند لکن با عین حال هر کسی می‌تواند اصولگرا باشد اما اگر خواست به بهانه گرایشات اصولی به این و آن بدگویی کند، شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی را زیر سؤال برده و قانون شکنی کند، قابل قبول نخواهد بود همانطور که هرکس می‌تواند اصلاح طلب باشد؛ اما اگر خواست موازین و معیارهای اصولی را زیر پا بگذارد و از اشخاص مجرم و متخلف در نظام جمهوری اسلامی حمایت کند وی نیز مورد پذیرش نخواهد بود…»

اعلام برائت از مواضع و اظهارات برادرش، علی محمد دستغیب

سید علی محمد دستغیب، برادر آیت الله سید علی اصغر دستغیب، به عمراهی “آیت الله یوسف صانعی” و نیز “آیت الله منتظری” نقش فعالی در فتنه ۸۸ ایفا کرد.
وی حتی پای را از این نیز فراتر گذاشت و همانند موسوی و کروبی مدعی شد در انتخابات تقلب شده است! وی با انتشار بیانیه‌ای خطاب به اعضای مجلس خبرگان رهبری از آنان بابت حمایت از رهبری انتقاد کرده و مدعی می‌شود سخن اکثریت مردم این بود که رأی ما کجا رفت؟

وی مدعی شده بود: «بیانیه‌ای را مشاهده کردم که جمعی از نمایندگان مجلس خبرگان رهبری صادر کرده‌اند. اینجانب به عنوان یکی از اعضاء خبرگان و منتخب مردم فارس عرض می‌کنم: می‌فرمایید چهل میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند؛ امّا سؤال اینجا است که سخن اکثریت ایشان این است که رأی ما کجا رفت؟ اگر شما به این خواسته آنها احترام می‌گذاشتید و اهمیت می‌دادید که الان هم دیر نشده، چنانچه صندوقی باقی باشد باز شماری می‌کردید، بر شما معلوم می‌شد که خواست آنها غیر عقلایی نبوده.»

همچنین مهرماه سال ۱۳۸۹، استفتائی از علی‌ محمد دستغیب در باب ولایت مطلقه فقیه منتشر شد که سؤالات زیادی را در اذهان عمومی ایجاد کرد. وی در این استفتا با جدا دانستن بحث ولایت‌فقیه از ولایت مطلقه فقیه مدعی شد: «این دو گاهی باهم منطبق هستند مثل زمان حضرت امام خمینی (ره) و زمانی نیز ولایت مطلقه فقیه همان ولایت‌فقیه نیست.»

وی در این استفتا مدعی است اختیارات مصرح در قانون اساسی برای شخص ولی‌فقیه فعلی صدق نمی‌کند چرا که ایشان ولایت مطلقه فقیه را در اختیار ندارند.

مواضع بنده به طور کامل متفاوت با مواضع آقای “علی‌محمد دستغیب” است

آیت‌ الله علی‌اصغر دستغیب در تاریخ ۹ مهرماه ۱۳۹۰ و در گفتگو با “فارس” با بیان اینکه مواضع بنده به طور کامل متفاوت با مواضع آقای “علی‌محمد دستغیب” است، گفت: «هر مطلبی که موجب تضعیف نظام علی‌الخصوص جایگاه ولی‌فقیه شود، مصلحت نبوده و محکوم است. در دوره اول مجلس خبرگان رهبری به عنوان نماینده مردم شاهد بودم که خبرگان با ذوق و شوق آیت‌ الله خامنه‌ای را به عنوان جانشین امام(ره) برگزیده است و متأسفانه اظهاراتی که آقای “علی‌ محمد دستغیب” مطرح می‌کنند موجب بهره‌برداری و خوشحالی دشمنان انقلاب شده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تفرقه‌افکنی را رد کرده و تبعیت از ایشان بر همه واجب است، با توجه به اینکه ملت ایران خودشان را پایبند به انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌دانند، هرگونه اقدام اختلاف‌برانگیز از سوی افراد، توسط مردم طرد خواهد شد.

سوابق علمی، تقوایی و مبارزاتی علی‌محمد دستغیب بر کسی پوشیده نیست. اظهارات نادرستی که آقای علی‌ محمد دستغیب مطرح می‌کند بیشتر القائاتی است که برخی اطرافیان منحرف ایشان مطرح می‌کنند…»

عکس آیت الله سید علی اصغر دستغیب

علی اصغر دستغیب

بیوگرافی بوگرا گولسوی...
ما را در سایت بیوگرافی بوگرا گولسوی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : cbiokade8 بازدید : 233 تاريخ : پنجشنبه 10 اسفند 1396 ساعت: 11:08